منهول پلی اتیلن منهول پلی اتیلن .

منهول پلی اتیلن

منهول و اهداف اصلی آن

منهول چیست؟

منهول یا آدم رو یا گودال دسترسی، گودالی در شبکه فاضلاب می باشد که از طریق آن می توان به لوله های فاضلاب دسترسی پیدا کرد. از منهول ها برای اتصال چند شبکه فاضلاب به یک دیگر استفاده می شود که امکان بررسی و تعمیر و نگه داری آن را به تکنسین های فاضلاب می دهد. در شبکه جمع آوری فاضلاب شهری تعداد زیادی منهول وجود دارد.

کارایی منهول (آدم رو یا گودال دسترسی) همان طور که گفته شد ایجاد ایستگاهی جهت بازرسی و بررسی سیستم فاضلاب می باشد. از منهول ها برای بررسی، تعمیر و مشاهده لوله های فاضلاب استفاده می شود و همچنین باعث ایجاد تهویه در سامانه می شود. امروزه نیز با گسترش شبکه جمع آوری فاضلاب شهری و افزایش تعداد لوله ها تعداد منهول ها نیز افزایش یافته و در هر کوچه و خیابان در فواصل کوتاه شاهد تعدادی از این منهول ها می باشید.

اگر دقت کرده باشید در خیابان ها دیچه های گرد و آهنی فاضلاب وجود دارد که به آن دریچه فاضلاب گفته می شود و در حقیقت دریچه منهول می باشند. در زیر این دریچه ها منهول فاضلاب قرار گرفته است که تکنسین های مربوطه آن درب را باز می کنند و به بررسی وضعیت لوله ها می پردازند.

منهول ها ممکن است از جنس سنگ، بتن، آجر، پلی اتیلن، فایبرگلاس، پلاستیک یا کامپوزیت باشند. می توان با استفاده از منهول چند خط فاضلاب (خطوط جمع آوری و انتقال فاضلاب) را در زیر زمین در قسمت ورودی و خروجی به هم متصل کرد. از سوی دیگر این تجهیزات برای دسترسی به فاضلاب های طولانی، لوله کشی های برق، مخابرات، گاز، فیبر های نوری و مسیر های کابل کشی نیز استفاده می شود. در گذشته تنوع منهول ها زیاد نبوده و تنها در دو نوع آجری و بتنی از آن ها استفاده می شده است.

اما امروزه با تولید لوله های پلی اتیلن تک جداره و دو جداره، می توان اقدام به تولید منهول پلی اتیلنی کرد. این منهول ها نسبت به منهول های آجری و بتنی از طول عمر بیشتری برخوردار هستند و مقرون به صرفه تر نیز می باشند. از این رو بین عموم مردم بسیار پر کاربرد و محبوب هستند.

اهداف اصلی منهول ها

·        جهت تغییر قطر لوله‌ های فاضلاب

·        اتصال دهی در خطوط لوله فاضلابی

·        هوادهی و تهویه شبکه ‌های زیر زمینی

·        دسترسی افراد و تجهیزات به تاسیسات زیر زمینی

·        تغییر جهت، تغییر ارتفاع و یا تغییر در شیب خطوط لوله‌ کاروگیت فاضلابی

استفاده از منهول ‌های متداول آجری و بتنی (سنتی) همواره معضلاتی را به همراه داشته است. به همین دلیل منهول‌ های پلی اتیلنی که به صورت قالب‌گیری تولید می ‌شوند جایگزین آن‌ ها شدند. قطر تیپر ها از ۶۰ سانتی متر شروع شده و تا ۱ متر هم افزایش می ‌یابند. این منهول‌ ها به روش قالب‌گیری چرخشی تولید می شوند.

منهول فاضلاب چیست و چه کاربردی دارد؟

از جمله اجزای اصلی و لاینفک شبکه فاضلاب منهول ها یا آدم رو ها می باشند و کاربرد بسیاری در لوله کشی های فاضلاب شهری دارد. به طوری که در تمام کوچه و خیابان ها و هر جایی که لوله های بزرگ فاضلاب وجود داشته باشد در کنار آن یک منهول دیده می شود. استفاده از منهول ها از گذشته رواج داشته و کاربرد آن سهولت دسترسی به بخش های مختلف شبکه فاضلاب بوده است. در حقیقت هر منهول ایستگاه دسترسی به لوله فاضلاب و تجهیزات شبکه فاضلاب شهری می باشد که تکنسین ها از طریق آن وارد شبکه فاضلاب می شوند و به مشاهده و بررسی وضعیت سیستم می پردازند.

بهترین استاندارد ها برای انتخاب منهول کدامند؟

با توجه به آن که منهول ‌های مختلفی با اندازه‌ ها، ابعاد و جنس‌ های مختلفی وجود دارند برای انتخاب بهترین و مناسب ‌ترین منهول برای فاضلاب لازم است که از استاندارد های ویژه ‌ای پیروی شود، این استاندارد های ویژه ‌عبارت است از:

·        منهول باید دارای لایه داخلی صاف و صیقلی باشد.

·        دریچه ‌های منهول باید در برابر زلزله و ... مقاوم باشند.

·        میزان نفوذ پذیری منهول باید بسیار کم و نزدیک به صفر باشد.

·        منهول باید در برابر فشار های استاتیکی و مکانیکی خاک مقاومت بالایی داشته باشد.

·        جنس منهول باید به شکلی باشد که از وارد شدن فاضلاب به داخل آب ‌های زیر زمینی ممانعت کند.

·        منهول باید وزن کمی داشته باشد و درعین‌حال از مقاومت بالایی در برابر فشار و ضربه برخوردار باشد.

·        منهول ها باید بتوانند در برابر مواد اسیدی و بازی مقاومت بالایی داشته باشند و دچار خوردگی نشوند.

منهول ها معمولا در چه محل هایی نصب می شوند؟

منهول ها در محل هایی که یک شاخه  لوله به یک لوله زهکشی اصلی در سیستم وصل می شود. در محل هایی که که یک لوله مستقیم با طول بیش از ۲۲ متر وجود دارد.

هنگامی که جهت یک لوله تخلیه، بیش از ۳۰ درجه صورت افقی تغییر می کند نیاز به نصب منهول پلی اتیلن است.

دریچه های پوشش منهول برای استفاده ایمن و همچنین جلوگیری از ورود افراد بدون مجوز به کار می رود. منهول ‌های قدیمی تر اغلب پله هایی برای دسترسی آسان به داخل داشتند، اما با گذشت زمان و تعاریف جدید برای کار منهول و طراحی جدید، منهول با اندازه های کوچک و کوچک تر طراحی شده اند تا ورود های فیزیکی مورد نیاز نباشد.

دستور العمل منهول ها و محل های قرار گیری آن باید بر اساس مقررات و استاندارد های مربوطه باشد. اما مهم ترین پیشرفت در زمینه ساخت منهول ها به ویژه در منهول ‌های فاضلابی ساخت آن ها از مواد پلیمری مخصوصا پلی اتیلن بوده است که به دلیل آب بندی کامل شبکه و عدم نفوذ فاضلاب و آب ‌های زیر زمینی و بالعکس در انواع پروژه ‌های فاضلابی با اطمینان قابل استفاده است.

در اصل باید منهول ها یکی از مهم ترین بخش های سیستم فاضلاب به شمار آوریم. زیرا با استفاده از این سیستم ها نیاز به حفاری از بین خواهد رفت. می توان در سیستم فاضلاب خانگی و شهری برای متصل کردن چند خط از لوله فاضلاب، از یک مسیر آدم رو استفاده کرد. تا بتوان به راحتی به نقطه مورد نظر دست یافت.

این نکته را در نظر داشته باشید که دسترسی به منهول های فاضلابی باید با تجهیزات ایمنی صورت گیرد. تا از بروز هر گونه آسیبی هم چون افتادن و درگیر گاز های متان و سولفید هیدروژن شدن جلوگیری کرد. از این سیستم ها می توان در صنایع مختلفی از جمله صنعت نفت، گاز، نیروگاه ها، پتروشیمی، فاضلاب صنعتی و شهری و خطوط انتقال شهری استفاده کرد.

خرید منهول

همان‌ طور که گفته شد هر کدام از انواع منهول ها دارای کاربرد ها، قابلیت ‌ها، مزایا و معایب خاص خود هستند و می ‌توانند در محیط‌ های مختلف استفاده کنند. با توجه به ویژگی‌ های گفته شده می ‌توان گفت منهول ‌های پلی‌اتیلنی بهترین نوع منهول ها هستند چرا که از ویژگی ‌ها و قابلیت‌ های بهتر و بیشتری برخوردار هستند.

برای خرید این منهول ها باید به فاکتور ها همچون جنس منهول، ابعاد و اندازه ‌ها، برند و شرکت تولید کننده، ویژگی ‌های فیزیکی و شیمیایی و ... توجه کرد. در مقاله دیگری از سایت وینو پلاستیک که با عنوان راهنمای خرید لوله و اتصالات منتشر شده است، اطلاعات مفیدی در مورد خرید انواع لوله و اتصالات به خوانندگان ارائه شده است.

برای تهیه و خرید انواع منهول ها می ‌توانید از شرکت ‌های تولیدی معتبر همانند شرکت بزرگ پایپ گستر کمک بگیرید. شما می ‌توانید به وب ‌سایت شرکت پایپ گستر مراجعه کرده و ضمن آشنایی با خدمات متنوع و سابقه درخشان شرکت پایپ گستر در زمینه تولید انواع محصولات منهول، درب منهول، منهول پلی اتیلن، سپتیک تانک پلی اتیلن و ... سفارشات خود را در حجم ‌های انبوه از طریق سایت به راحتی ثبت کرده و درخواست‌ های خود را مبنی بر خرید انواع محصولات به کارشناسان شرکت اعلام نمایید.

برای ثبت سفارش انواع منهول با ما در تماس باشید: 09126721109 – 02144374305

با تشکر و قدردانی از سایت یو آپلود


برچسب: ،
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۷ دی ۱۴۰۰ساعت: ۰۹:۰۶:۵۵ توسط:شرکت پایپ گستر موضوع: نظرات (0)

ارسال نظر توسط مدیر غیرفعال شده