منهول پلي اتيلن منهول پلي اتيلن .

منهول پلي اتيلن

منهول و اهداف اصلي آن

منهول چيست؟

منهول يا آدم رو يا گودال دسترسي، گودالي در شبكه فاضلاب مي باشد كه از طريق آن مي توان به لوله هاي فاضلاب دسترسي پيدا كرد. از منهول ها براي اتصال چند شبكه فاضلاب به يك ديگر استفاده مي شود كه امكان بررسي و تعمير و نگه داري آن را به تكنسين هاي فاضلاب مي دهد. در شبكه جمع آوري فاضلاب شهري تعداد زيادي منهول وجود دارد.

كارايي منهول (آدم رو يا گودال دسترسي) همان طور كه گفته شد ايجاد ايستگاهي جهت بازرسي و بررسي سيستم فاضلاب مي باشد. از منهول ها براي بررسي، تعمير و مشاهده لوله هاي فاضلاب استفاده مي شود و همچنين باعث ايجاد تهويه در سامانه مي شود. امروزه نيز با گسترش شبكه جمع آوري فاضلاب شهري و افزايش تعداد لوله ها تعداد منهول ها نيز افزايش يافته و در هر كوچه و خيابان در فواصل كوتاه شاهد تعدادي از اين منهول ها مي باشيد.

اگر دقت كرده باشيد در خيابان ها ديچه هاي گرد و آهني فاضلاب وجود دارد كه به آن دريچه فاضلاب گفته مي شود و در حقيقت دريچه منهول مي باشند. در زير اين دريچه ها منهول فاضلاب قرار گرفته است كه تكنسين هاي مربوطه آن درب را باز مي كنند و به بررسي وضعيت لوله ها مي پردازند.

منهول ها ممكن است از جنس سنگ، بتن، آجر، پلي اتيلن، فايبرگلاس، پلاستيك يا كامپوزيت باشند. مي توان با استفاده از منهول چند خط فاضلاب (خطوط جمع آوري و انتقال فاضلاب) را در زير زمين در قسمت ورودي و خروجي به هم متصل كرد. از سوي ديگر اين تجهيزات براي دسترسي به فاضلاب هاي طولاني، لوله كشي هاي برق، مخابرات، گاز، فيبر هاي نوري و مسير هاي كابل كشي نيز استفاده مي شود. در گذشته تنوع منهول ها زياد نبوده و تنها در دو نوع آجري و بتني از آن ها استفاده مي شده است.

اما امروزه با توليد لوله هاي پلي اتيلن تك جداره و دو جداره، مي توان اقدام به توليد منهول پلي اتيلني كرد. اين منهول ها نسبت به منهول هاي آجري و بتني از طول عمر بيشتري برخوردار هستند و مقرون به صرفه تر نيز مي باشند. از اين رو بين عموم مردم بسيار پر كاربرد و محبوب هستند.

اهداف اصلي منهول ها

·        جهت تغيير قطر لوله‌ هاي فاضلاب

·        اتصال دهي در خطوط لوله فاضلابي

·        هوادهي و تهويه شبكه ‌هاي زير زميني

·        دسترسي افراد و تجهيزات به تاسيسات زير زميني

·        تغيير جهت، تغيير ارتفاع و يا تغيير در شيب خطوط لوله‌ كاروگيت فاضلابي

استفاده از منهول ‌هاي متداول آجري و بتني (سنتي) همواره معضلاتي را به همراه داشته است. به همين دليل منهول‌ هاي پلي اتيلني كه به صورت قالب‌گيري توليد مي ‌شوند جايگزين آن‌ ها شدند. قطر تيپر ها از ۶۰ سانتي متر شروع شده و تا ۱ متر هم افزايش مي ‌يابند. اين منهول‌ ها به روش قالب‌گيري چرخشي توليد مي شوند.

منهول فاضلاب چيست و چه كاربردي دارد؟

از جمله اجزاي اصلي و لاينفك شبكه فاضلاب منهول ها يا آدم رو ها مي باشند و كاربرد بسياري در لوله كشي هاي فاضلاب شهري دارد. به طوري كه در تمام كوچه و خيابان ها و هر جايي كه لوله هاي بزرگ فاضلاب وجود داشته باشد در كنار آن يك منهول ديده مي شود. استفاده از منهول ها از گذشته رواج داشته و كاربرد آن سهولت دسترسي به بخش هاي مختلف شبكه فاضلاب بوده است. در حقيقت هر منهول ايستگاه دسترسي به لوله فاضلاب و تجهيزات شبكه فاضلاب شهري مي باشد كه تكنسين ها از طريق آن وارد شبكه فاضلاب مي شوند و به مشاهده و بررسي وضعيت سيستم مي پردازند.

بهترين استاندارد ها براي انتخاب منهول كدامند؟

با توجه به آن كه منهول ‌هاي مختلفي با اندازه‌ ها، ابعاد و جنس‌ هاي مختلفي وجود دارند براي انتخاب بهترين و مناسب ‌ترين منهول براي فاضلاب لازم است كه از استاندارد هاي ويژه ‌اي پيروي شود، اين استاندارد هاي ويژه ‌عبارت است از:

·        منهول بايد داراي لايه داخلي صاف و صيقلي باشد.

·        دريچه ‌هاي منهول بايد در برابر زلزله و ... مقاوم باشند.

·        ميزان نفوذ پذيري منهول بايد بسيار كم و نزديك به صفر باشد.

·        منهول بايد در برابر فشار هاي استاتيكي و مكانيكي خاك مقاومت بالايي داشته باشد.

·        جنس منهول بايد به شكلي باشد كه از وارد شدن فاضلاب به داخل آب ‌هاي زير زميني ممانعت كند.

·        منهول بايد وزن كمي داشته باشد و درعين‌حال از مقاومت بالايي در برابر فشار و ضربه برخوردار باشد.

·        منهول ها بايد بتوانند در برابر مواد اسيدي و بازي مقاومت بالايي داشته باشند و دچار خوردگي نشوند.

منهول ها معمولا در چه محل هايي نصب مي شوند؟

منهول ها در محل هايي كه يك شاخه  لوله به يك لوله زهكشي اصلي در سيستم وصل مي شود. در محل هايي كه كه يك لوله مستقيم با طول بيش از ۲۲ متر وجود دارد.

هنگامي كه جهت يك لوله تخليه، بيش از ۳۰ درجه صورت افقي تغيير مي كند نياز به نصب منهول پلي اتيلن است.

دريچه هاي پوشش منهول براي استفاده ايمن و همچنين جلوگيري از ورود افراد بدون مجوز به كار مي رود. منهول ‌هاي قديمي تر اغلب پله هايي براي دسترسي آسان به داخل داشتند، اما با گذشت زمان و تعاريف جديد براي كار منهول و طراحي جديد، منهول با اندازه هاي كوچك و كوچك تر طراحي شده اند تا ورود هاي فيزيكي مورد نياز نباشد.

دستور العمل منهول ها و محل هاي قرار گيري آن بايد بر اساس مقررات و استاندارد هاي مربوطه باشد. اما مهم ترين پيشرفت در زمينه ساخت منهول ها به ويژه در منهول ‌هاي فاضلابي ساخت آن ها از مواد پليمري مخصوصا پلي اتيلن بوده است كه به دليل آب بندي كامل شبكه و عدم نفوذ فاضلاب و آب ‌هاي زير زميني و بالعكس در انواع پروژه ‌هاي فاضلابي با اطمينان قابل استفاده است.

در اصل بايد منهول ها يكي از مهم ترين بخش هاي سيستم فاضلاب به شمار آوريم. زيرا با استفاده از اين سيستم ها نياز به حفاري از بين خواهد رفت. مي توان در سيستم فاضلاب خانگي و شهري براي متصل كردن چند خط از لوله فاضلاب، از يك مسير آدم رو استفاده كرد. تا بتوان به راحتي به نقطه مورد نظر دست يافت.

اين نكته را در نظر داشته باشيد كه دسترسي به منهول هاي فاضلابي بايد با تجهيزات ايمني صورت گيرد. تا از بروز هر گونه آسيبي هم چون افتادن و درگير گاز هاي متان و سولفيد هيدروژن شدن جلوگيري كرد. از اين سيستم ها مي توان در صنايع مختلفي از جمله صنعت نفت، گاز، نيروگاه ها، پتروشيمي، فاضلاب صنعتي و شهري و خطوط انتقال شهري استفاده كرد.

خريد منهول

همان‌ طور كه گفته شد هر كدام از انواع منهول ها داراي كاربرد ها، قابليت ‌ها، مزايا و معايب خاص خود هستند و مي ‌توانند در محيط‌ هاي مختلف استفاده كنند. با توجه به ويژگي‌ هاي گفته شده مي ‌توان گفت منهول ‌هاي پلي‌اتيلني بهترين نوع منهول ها هستند چرا كه از ويژگي ‌ها و قابليت‌ هاي بهتر و بيشتري برخوردار هستند.

براي خريد اين منهول ها بايد به فاكتور ها همچون جنس منهول، ابعاد و اندازه ‌ها، برند و شركت توليد كننده، ويژگي ‌هاي فيزيكي و شيميايي و ... توجه كرد. در مقاله ديگري از سايت وينو پلاستيك كه با عنوان راهنماي خريد لوله و اتصالات منتشر شده است، اطلاعات مفيدي در مورد خريد انواع لوله و اتصالات به خوانندگان ارائه شده است.

براي تهيه و خريد انواع منهول ها مي ‌توانيد از شركت ‌هاي توليدي معتبر همانند شركت بزرگ پايپ گستر كمك بگيريد. شما مي ‌توانيد به وب ‌سايت شركت پايپ گستر مراجعه كرده و ضمن آشنايي با خدمات متنوع و سابقه درخشان شركت پايپ گستر در زمينه توليد انواع محصولات منهول، درب منهول، منهول پلي اتيلن، سپتيك تانك پلي اتيلن و ... سفارشات خود را در حجم ‌هاي انبوه از طريق سايت به راحتي ثبت كرده و درخواست‌ هاي خود را مبني بر خريد انواع محصولات به كارشناسان شركت اعلام نماييد.

براي ثبت سفارش انواع منهول با ما در تماس باشيد: 09126721109 – 02144374305

با تشكر و قدرداني از سايت يو آپلود


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۷ دى ۱۴۰۰ساعت: ۰۹:۰۶:۵۵ توسط:شركت پايپ گستر موضوع: نظرات (0)