منهول پلي اتيلن منهول پلي اتيلن .

منهول پلي اتيلن

منهول پلي اتيلن - شركت پايپ گستر

منهول پلي اتيلن

منهول پلي اتيلن از مواد پلي اتيلن ساخته شده است كه توسط شركت هاي پتروشيمي در قطعات گرانول كوچك توليد و در بسته بندي هاي 25 كيلو گرمي براي توليد كنندگان بسته بندي و ارسال مي شود. در واحد توليدي، مواد اوليه را در آسياب هاي مخصوص ريخته و به پودر تبديل مي كنند. پودر به مقدار معيني در قالب هاي چرخشي ريخته مي شود. سپس قالب ها گرم شده و پودر داخل آن ذوب مي شود و سپس مواد ذوب شده به بدنه قالب ها مي چسبند و شكل خود را به خود مي گيرند. پس از اين فرآيند، قالب ها در مدت زمان مناسبي خنك مي شوند و مواد ذوب شده، شكل منهول را به خود مي گيرند. در اين مرحله، قالب ها برداشته مي شود و محصول به يك واحد ارسال مي شود تا لبه هاي ناهموار بريده شده و از محصول خارج شوند. منهول پلي اتيلن از مواد سفيد رنگ ساخته شده است. دسته هاي اصلي رنگ براي رنگ آميزي آن ها استفاده مي شود.

امروزه منهول پلي اتيلن‌ جايگزين مناسبي براي نوع منهول بتني و منهول آجري مي باشد. زيرا مزاياي آن نسبت به اين دو بيشتر است. منهول پلي اتيلن‌ با سرعت بالايي اجرا مي ‌شود، طول عمر آن زياد است. علاوه بر اين قيمت منهول پلي اتيلن نسبت به منهول بتني مناسب ‌تر و مقرون به صرفه ‌تر مي باشد.

ويژگي منهول پلي اتيلن

مواد فاضلاب اسيدي و شيميايي است. اين مواد به مرور زمان باعث خوردگي و پوسيدگي سطوحي مي ‌شوند كه با آن در تماس هستند. منهول پلي اتيلن به گونه ‌اي ساخته شده كه مواد اسيدي و شيميايي باعث خوردگي و از بين رفتن آن نمي ‌شود. در واقع منهول پلي اتيلن به مواد شيميايي و اسيدي مقاوم است. در صورتي كه نمونه بتني اين گونه نخواهد بود. بتن به مرور زمان در اثر مجاورت و تماس با مواد اسيدي دچار خوردگي مي‌شود و از مقاومت و دوام آن كاسته مي ‌شود.

مقاومت پلي اتيلن در محيط شيميايي باعث شده تا از طول عمر آن‌ ها به مرور زمان كم نشود. از اين سازه مي ‌توان براي ساليان سال استفاده كرد. سرعت نصب آن نيز بالا است. به دليل برخورداري از وزن پايين مي ‌توان آن را در زمان كم و با سرعت بالا نصب كرد. همچنين آماده كردن آن‌ ها به صورت پيش ساخته در تسريع فرآيند نصب بسيار موثر است.

ويژگي ديگر منهول پلي اتيلن، انعطاف پذيري آن است. انعطاف پذيري موجب شده تا احتمال شكستگي آن كاهش يابد. قابليت انعطاف پذيري منهول پلي اتيلن سبب شده تا در صورت وارد شدن فشار و ضربه به منهول، دچار شكستگي نشود. علاوه بر اين ويژگي، استحكام بالاي آن نيز موجب مقاومت در برابر ضربه گشته است. همه اين عوامل در افزايش طول عمر منهول پلي اتيلن موثر هستند. به طوري كه منهول پلي اتيلن حدود 50 سال عمر مي ‌كند.

استقبال زياد از منهول پلي اتيلن نشان مي ‌دهد كه اين منهول از پر طرف دار ترين منهول ‌ها به منظور انجام پروژه ‌هاي عمراني است. از اين منهول پلي اتيلن براي جريان ‌هاي ثقلي استفاده مي ‌شود. منهول پلي اتيلن معمولا 600 تا 3000 متر قطر داخلي و 12 متر ارتفاع دارد. اين كه در پروژه عمراني از منهول تك جداره يا دو جداره استفاده كنيم به شرايط پروژه بستگي دارد. از جمله اين شرايط ارتفاع، نوع خاك، كاربرد، محل استفاده، ميزان فشار وارده بر منهول پلي اتيلن و وجود آب‌ هاي زير زميني دارد. ميزان مقاومت آدم رو پلي اتيلن در برابر حرارت با توجه به شرايط متفاوت است. دمايي كه اين سازه مي‌ تواند تحمل كند معمولا تا 45 درجه سانتي گراد است. به دليل اين كه كليه مراحل جوش و آب بندي كف و انشعابات مطابق استاندارد DVS 2209 و به روش جوش اكسترودري انجام مي گيرد و از جوش بات فيوژن، جوش انواع لوله ورودي و خروجي و انشعابات پلي اتيلني در گريد هاي مختلف PE100 , PE80 به بدنه منهول پلي اتيلن استفاده مي‌ شود. منهول پلي اتيلن از كيفيت مناسب و مطلوبي برخوردار است.

انواع منهول پلي اتيلن بر اساس نوع جنس بدنه

منهول پلي اتيلن بر اساس نوع جنس بدنه به دو دسته تك جداره و دو جداره تقسيم بندي مي ‌شود. منهول پلي اتيلن تك جداره و منهول پلي اتيلن دو جداره در جنس بدنه با يك ديگر متفاوت هستند. منهول پلي اتيلن دو جداره از لحاظ جنس بدنه و آب بندي نسبت به تك جداره عملكرد بهتري دارد.

منهول پلي اتيلن تك جداره از پلي اتيلن گريد 3840 ساخته مي‌ شود. اين سازه سازگار با محيط زيست و قابل بازيافت است. معمولا داراي چگالي بالايي است كه علت آن فشردگي بالاي زنجيره پليمري است. فشردگي زنجيره پليمري علاوه بر افزايش مقاومت مكانيكي، مقاومت آن را در برابر مواد شيميايي و تنش‌ هاي محيطي افزايش مي ‌دهد.از همين رو اين منهول پلي اتيلن در برابر اشعه uv مقاوم است.

پلي اتيلن ماده ‌اي بدون رنگ است. مي ‌توان براي رنگ كردن به آن رنگ دانه اضافه كرد. رنگ منهول پلي اتيلن مي ‌تواند به هر رنگي باشد ولي اين رنگ بايد در سراسر سطح آن يكسان و يكنواخت باشد. سطح داخلي و خارجي منهول پلي اتيلن يكنواخت، تميز و بدون هيچ گونه عيب و نقص باشد. براي آب بندي قطعات مختلف نيز از نوار آب بندي از جنس E.P.D.M و PVC استفاده مي‌ شود.

بدنه منهول پلي اتيلن تك جداره بايد به گونه ‌اي ساخته شود كه بتواند فشار وارده از خاك ‌هاي اطراف و فشار وارد شده از سطح كه به صورت عمودي بر بدنه وارد مي ‌شود را تحمل كند. از همين رو پر كننده‌ هاي به كار رفته در اطراف منهول پلي اتيلن به صورت ترتيبي تهيه و اجرا مي‌ شوند. اين امر موجب مي ‌شود كه مقاومت، دوام و پايداري منهول پلي اتيلن تا ساليان سال حفظ شود. براي متصل كردن لوله‌ هاي تك جداره يا دو جداره ‌بايد محل دقيق اتصال لوله به منهول را پيدا كنيم. براي اين منظور ابتدا بايد ارتفاع لوله و فاصله لوله از كف منهول پلي اتيلن مشخص شود. سپس در ديواره‌ هاي منهول پلي اتيلن سوراخي با قطر يك سانتي متر ايجاد مي ‌شود. پس از اتصال لوله، براي آب بندي منهول پلي اتيلن ‌بايد از واشر آب بندي تك جداره و يا كويلر لوله دو جداره استفاده شود.

منهول پلي اتيلن مناسب ‌ترين و بهترين منهول نسبت به منهول بتني است كه كارايي بالايي نيز دارد. در كشور هاي توسعه يافته منهول ‌هاي مورد استفاده در مصارف عمراني و شبكه فاضلاب از جنس پلي اتيلن هستند. اما در كشور هاي در حال توسعه مانند ايران همچنان استفاده از منهول بتني در صدر قرار دارد.

منهول پلي اتيلن مزايا و ويژگي‌ هاي منحصر به فردي به نسب منهول بتني دارد كه سبب تمايز آن در مقايسه با موارد مشابه شده است. از جمله اين مزاياي و ويژگي ‌ها مي ‌توان به وزن پايين، انعطاف پذيري بالا، استحكام بالا و ... اشاره كرد. اين سازه به صورت پيش ساخته در كارخانه توليد شده و سپس به محل اجرا منتقل مي‌ شود. وزن پايين آن سبب شده تا در انتقال و جا به جايي آن محدوديتي وجود نداشته باشد.

منهول پلي اتيلن در مقايسه با منهول بتني وزن پايين ‌تري دارد. اما اين وزن سبك نه تنها از استحكام آن نكاسته است، بلكه منهول پلي اتيلن در كنار وزن پايين از استحكام بالايي برخوردار است. علاوه بر حمل آسان، نصب آن نيز به راحتي انجام مي‌ شود. وزن پايين منهول پلي اتيلن منجر شده تا با دشواري‌ هايي كه در هنگام نصب منهول بتني با آن مواجه هستيد رو به رو نشويد.

انواع منهول پلي اتيلن بر اساس نوع ساخت

·        منهول پلي اتيلن قالب گيري چرخشي

·        منهول پلي اتيلن دست ساز

منهول پلي اتيلن قالب گيري چرخشي

در اين روش منهول ساخته شده از پلي اتيلن به روش چرخشي ساخته مي شود. مواد اوليه آسياب شده و تبديل به پودر شده و سپس به قالب هاي طراحي شده مخصوص فرستاده مي شود. قالب ها مي چرخند و مواد خام را در دماي 220 درجه سانتي گراد حرارت مي دهند تا مواد ذوب شوند. در اين مرحله مواد ذوب شده به شكل قالب در مي آيند.

منهول پلي اتيلن شركت پايپ گستر در 31.5 كيلو نيوتن و 64 كيلو نيوتن سختي رينگ و قطر هاي مختلف 60، 100، 120 و 150 سانتي متر توليد مي شود. منهول هاي پلي اتيلن را مي توان در ارتفاع هاي مختلف از 80 سانتي متر تا 12 متر توليد كرد.

منهول پلي اتيلن دست ساز

هيچ قسمت سه گانه اي در منهول دست ساز وجود ندارد.

در طراحي منهول دست ساز از لوله هاي راه راه استفاده شده است. انتهاي لوله پايه منهول است و خروجي دور لوله است و قسمت بالاي لوله مخروطي منهول است.

قسمت هاي مختلف منهول پلي اتيلن

منهول هاي پلي اتيلن ساخته شده با روش قالب گيري چرخشي از سه قسمت تشكيل شده است:

·        قسمت بالايي يا مخروطي

قسمت بالايي منهول پلي اتيلن در دو سايز 50 سانتي متري و 1 متري قابل طراحي و ساخت مي باشد. قسمت بالايي منهول پلي اتيلن به شكل مخروطي و داراي ورودي 60 سانتي متري است. منهول پلي اتيلن داراي مراحلي است كه بر روي رايزر يا قسمت مياني منهول طراحي و نصب مي شود.

·        قسمت مياني يا رايزر

 رايزر منهول پلي اتيلن يا قسمت مياني منهول پلي اتيلن در اندازه هاي مختلف از 25 سانتي متر تا 50 سانتي متر و قطر 1000 ميلي متر، 1200 ميلي متر و 1500 ميلي متر قابل طراحي و توليد مي باشد. اندازه اين قسمت از منهول پلي اتيلن تاثير مستقيمي بر ارتفاع منهول دارد.

به عنوان مثال، اگر يك منهول در ارتفاع 2 متري بنا به نياز پروژه نياز به تغيير ارتفاع داشته باشد، تنها نياز به تعويض بالابر چاه دارد.

قسمت مياني منهول پلي اتيلن نقش عمده اي در ارتفاع منهول دارد به همين دليل اين قسمت از منهول پلي اتيلن در ارتفاع هاي مختلف طراحي و ساخته مي شود.

·        قسمت پايين يا پايه منهول پلي اتيلن

 اين قسمت هميشه در پايين منهول قرار دارد. پايه منهول پلي اتيلن به صورت مكعبي و پايه محفظه اي قابل طراحي و ساخت مي باشد. امكان قرار دادن چندين ورودي و خروجي در پايه منهول پلي اتيلن وجود دارد. پايه هاي منهول هاي پلي اتيلن در ارتفاع يكسان طراحي و ساخته مي شوند، اما مي توان آن ها را در قطر هاي مختلف توليد كرد. ارتفاع پايه منهول پلي اتيلن معمولا 50 سانتي متر است.

منهول پلي اتيلن كاربرد هاي زيادي در پروژه هاي آب و فاضلاب، جمع آوري فاضلاب، جعبه شيرهاي تحت فشار و مخابرات دارد.

پايه مكعبي منهول پلي اتيلن

پايه مكعبي به گونه اي طراحي شده است كه اپراتور مي تواند ورودي و خروجي را از هر قسمت پايه انتخاب كرده و دريل كند.

اين نوع پايه سهولت كار اپراتور و نصاب را افزايش مي دهد و مي تواند خطا هاي مربوط به كار را خنثي كند.

پايه محفظه منهول پلي اتيلن

اين نوع پايه در انواع مختلف پريز توليد مي شود. مسير آب را مي توان با نصب پريز هاي مختلف تعيين كرد.

اين نوع پايه از پيش ساخته شده و پس از توليد امكان تغيير وجود ندارد.

بدنه منهول پلي اتيلن قالبي چرخشي به گونه اي طراحي شده است كه استحكام منهول پلي اتيلن افزايش يافته و با كوبيدن خاك اطراف آن، موقعيت منهول پلي اتيلن را تقويت مي كند.

نكته مهم: هر سه قسمت منهول پلي اتيلن (مخروطي، رايزر، پايه) با واشر، پيچ و مهره و چسب هاي آب بند به هم متصل مي شوند. بنابراين، ارتفاع منهول پلي اتيلن مي تواند با جا به جايي پيچ ها تغيير كند.

منهول هاي پلي اتيلن در ارتفاع ها و قطر هاي متفاوتي قابل طراحي و توليد هستند.

قطر منهول پلي اتيلن

·        منهول پلي اتيلن 1000 ميلي متري

·        منهول پلي اتيلن 1200 ميلي متري

·        منهول پلي اتيلن 1500 ميلي متري

·        منهول پلي اتيلن 2000 ميلي متري

منهول پلي اتيلن را مي توان در رنگ هاي مختلف ساخت. رنگ‌ هاي روشن براي اين منهول ‌ها رايج است، بنابراين فرآيند متريك ويدئويي را مي‌ توان به روشي راحت ‌تر انجام داد. در انواع منهول ها بايد پله ها تعبيه شود تا اپراتور ها بتوانند به داخل منهول دسترسي داشته باشند.

مزيت هاي استفاده از منهول پلي اتيلن

·        وزن سبك

·        سرعت نصب زياد

·        استحكام و طول عمر بالا

·        هزينه پايين نسبت به نمونه بتني

·        انعطاف پذيري در مقابل نيرو هاي رانش زمين و زلزله

·        عدم نياز به استفاده از ماشين آلات سنگين براي نصب

·        امكان توليد منهول پلي اتيلن در ابعاد و ارتفاع مورد نظر خريدار

·        آب بندي 100 درصد و عدم نشتي از محل هاي انشعابات و كف

·   مقاومت شيميايي در مقابل خورندگي از طرف خاك و محيط خارج منهول پلي اتيلن و همچنين سيال داخل

قيمت منهول پلي اتيلن

قيمت منهول به عوامل زيادي بستگي دارد. قيمت منهول پلي اتيلن بسته به حجم و ارتفاع مورد نياز مي تواند متغير باشد. ميزان استحكام سازه، نوع مواد اوليه ‌اي كه در توليد آن به كار رفته است، تعداد ورودي و خروجي، نوع كاربرد آن، قطر ورودي و خروجي به منهول پلي اتيلن، تعداد دريچه، ويژگي و شرايطي كه مشتري در هنگام توليد درخواست كرده است، ميزان خاكي كه قرار است روي منهول پلي اتيلن بيايد، نوع اتصالات، فلنچ دار بودن يا نبودن ورودي و خروجي ها همگي عواملي هستند كه بر قيمت منهول پلي اتيلن تاثير مي ‌گذارند. ارتفاع منهول هاي پلي اتيلن در پروژه هاي بزرگ از 45 تا 90 مي باشد. توليد منهول هاي پلي اتيلن سايز بزرگ در تخصص شركت بزرگ پايپ گستر مي باشد. براي اطلاعات بيشتر و مشاوره با ما در تماس باشيد.

در صورتي كه تمايل داشته باشيد، مي توانيد در ادامه همراه ما باشيد تا در مورد منهول پلي اتيلن و محل هايي كه مورد استفاده قرار مي گيرند، اطلاعاتي به دست آوريد.

جهت كسب اطلاعات بيشتر در خصوص منهول پلي اتيلن و نحوه توليد آن و همچنين استعلام قيمت منهول پلي اتيلن به وب سايت پايپ گستر مراجعه نماييد.

براي ثبت سفارش با ما در تماس باشيد: 09126721109 – 02144374305

با تشكر از سايت خوب يو آپلود


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۹ آذر ۱۴۰۰ساعت: ۰۹:۰۱:۳۵ توسط:شركت پايپ گستر موضوع: نظرات (0)